Het ontwerp van de Lemsteraak komt uit Lemmer, ontwikkeld uit de Friese visaak. De Lemsteraken van Skipshelling Blom voldoen aan de criteria van het stamboek van ronde-en platbodemjachten.

Nieuwbouw casco Lemsteraken in de volgende maten:

 

  • –  9.50 x 3.72 m
  • – 10.00 x 3.90 m
  • – 10.50 x 4.00 m
  • – 11.20 x 4.13 m
  • – 12.15 x 4.40 m
  • – 12.80 x 4.46 m
  • – 13.20 x 4.55 m
  • – 14.25 x 4.72 m
  • – 14,75 x 4.80 m
  • – 15.25 x 5.00 m
  • – 15.50 x 5.15 m
  • – 16.25 x 5.40 m

 

 

Geschiedenis lemsteraak

De eerste Lemsteraak waar van tekeningen zijn, is gebouwd in 1876 door Scheepswerf van De Boer uit Lemmer.

Oorspronkelijk was de aak bedoeld als vissersschip op de Waddenzee en de Zuiderzee, met name het deel tussen Friesland en de kop van Noord-Holland. Er werd vooral mee op haring gevist, hoewel het eigenlijke vissen met haringvletten werd gedaan. De aak werd gebruikt voor transport en opslag van de vis, hierin was voorzien door een (overdekte) bun. Om zijn snelheid werd de aak ook gebruikt voor het vervoer van andere (levende) vis, mosselzaad naar Zeeland en mosselen van Zeeland naar België (tot aan Brussel). Ook werden zij al vroeg in de 19e eeuw gebruik voor het transport van levende paling naar Londen waar de aken zelf een eigen ligplaats hadden.

Al snel kwam de gegoede burgerij er achter dat de lemsteraak prima geschikt was als plezierjacht. Scheepswerf van De Boer bouwde in 1907 het eerste jacht.

 

 

 

Meer Afbeeldingen: